Corporate identity
Een huisstijl wordt vaak corporate identity genoemd. In die definitie gaat het over de stijl van het bedrijf (huis) en dat gaat verder dan puur visuele zaken. Het gaat ook over communicatie en over het gedrag van de organisatie en haar medewerkers. Deze elementen (design, communicatie en gedrag) dienen evenveel aandacht te krijgen tijdens een huisstijltraject. Dit geld overigens ook voor eenmanszaken.
Visuele identiteit
De huisstijl als visuele identiteit van een organisatie. Het betreft uitsluitend het symbolische gedeelte van de bedrijfsidentiteit. Hieronder vallen naam, logo, kleur, typografie (lettertype), vormentaal (stramienen/vlakken/curves/opmaak) en fotografiestijl.
Toepassing huisstijl
Al deze elementen worden gebruikt in presentaties of op briefpapier, visitekaartjes, offertes, facturen, enveloppen, de website, e-mails, bedrijfskleding etc. Dat hier en daar wordt afgeweken van de standaardspelling, bijvoorbeeld bij het hoofdlettergebruik door zogenaamde “camel case” (vermenging in één woord van hoofd- en kleine letters), is een bewuste keuze in naam van de creatieve vrijheid en in het licht van de variatie bij het verwerken van teksten door middel van de computer.
Bij grote ondernemingen bewaakt doorgaans de communicatie-afdeling de huisstijl. Dit kan uiteenlopen van het aanreiken van hulpmiddelen om consistent naar buiten te treden (zoals powerpoint-templates en digitale logo-bibliotheken) tot een meer politionele rol waarbij toegezien wordt op naleving van interne richtlijnen.
Briefpapier
Briefpapier is papier bestemd voor het schrijven, typen of afdrukken van brieven.
In het bijzonder wordt de term briefpapier ook gebruikt voor voorbedrukt papier waarvan een organisatie, bedrijf of privé-persoon gebruik maakt voor de correspondentie. Het is één van de belangrijke huisstijldragers van een bedrijf. Na een ontwerp wordt een stramien opgemaakt. Dit stramien bevat de posities van een aantal vaste briefonderdelen, zoals logo of beeldmerk, datum, geadresseerde, onderwerp, kenmerk en aanhef.
Opmaakkenmerken
Onder opmaakkenmerken vallen bijvoorbeeld lettertype, marge, inspring en afmetingen. Dit alles kan dan consistent worden toegepast door het gebruik van een sjabloon. Ook is het gebruik van een huisstijlapplicatie een veelvoorkomende oplossing bij het toepassen van de huisstijl in documenten.
Direct offerte aanvragen Contact met Momadesign
Bekijk ook onze andere diensten:
Logo ontwerp Grafisch ontwerp Huisstijl ontwerpen Interactieve documenten
Deel deze post!
Tweet